Wednesday, June 19, 2013

Afluister Praktijken


Gisteren verscheen een wat verkorte versie van mijn ingezonden brief in het NRC (maandag19 juni 2013). Ik kreeg daar al een eerste interessante reactie op. Ik wil graag die discussie aangaan. Het is belangrijk dat alle aspecten van dit probleem goed belicht worden. 


--- oorspronkelijke tekst artikel

De kranten hebben er de afgelopen tijd bol van gestaan: Amerikaanse veiligheidsdiensten verzamelen onze prive-gegevens in de vorm van telefoongesprekken, email en surfgedrag op internet (en misschien nog wel veel meer). Bovendien gebruikt de MIVD deze gegevens om naar mogelijke terroristen te zoeken. Schande, ons prive leven ligt op straat. Maar zonder nu het onrechtmatig gebruik van prive-gegevens door veiligheidsdiensten goed te praten moeten we ook eens de andere kant van de medaille belichten.

De voortschrijdende technologie leidt niet alleen tot iPads maar ook tot het meer toegankelijk maken van heel gevaarlijk wapentuig. Van atoombommen in rugzakjes tot het ontwikkelen van biologische wapens met de laatste kennis op het gebied van de microbiologie. En wat dacht u van het feit dat je al een “drone” kan aanschaffen voor een paar honderd euro? Een zeer effectief vehikel voor dit soort wapentuig lijkt me.

Een open samenleving als de onze is onmogelijk te beschermen zonder zeer effectieve veiligheidsdiensten. De aanslagen van 9/11 lieten maar weer eens zien dat elk middel, hoe extreem ook, zal worden ingezet door terroristen. Moeten we echt het moment afwachten tot er een “dirty bom” afgaat in een grote stad voordat we weer een stuk privacy opgeven?


De oplossing ligt niet in het frustreren van veiligheidsdiensten in hun zoektocht naar verdachte patronen in (soms persoonlijke) data. De oplossing zit ‘m in het effectief controleren van deze organen door volksvertegenwoordigers zodat deze informatie op geen enkele manier misbruikt kan worden. Mijn data mogen ze in ieder geval hebben.

--- reactie:

Kort door de bocht gaan ligt u wel als ik het artikel lees. Het is toch naïef te denken dat deze lieden corresponderen per gewone mail/telefoon/sms of wat dan ook. Door toedoen van de Amerikanen zijn er inmiddels meer doden gevallen zowel binnen als buiten hun grenzen. Hierbij verbleekt 9\11 behoorlijk snel.
Deze voorvechters van Democratie zijn al een aantal jaren de weg kwijt en helaas worden de democratische beginselen in Nederland zo mogelijk nog erger met voeten getreden. Wat mij beangstigd is dat terrorisme het toverwoord is om maar wat aan te rommelen. Als de volksvertegenwoordigers het heft uit handen geven is het einde zoek en dan wordt het pas echt gevaarlijk leert de geschiedenis.

--- antwoord:

Dank voor uw reactie. Ik ben het voor een groot deel met u eens (behalve de eerste zin :-)  ). Ik ben en was tegen de inval in Irak, tegen drone aanvallen in Jemen, tegen het leveren van wapens aan Syrie, kortom tegen een heleboel aspecten van de imperialistische buitenlandse politiek van zowel Amerika als ook van Nederland. Sterker, ik vermoed dat een goed deel van de ellende waarin we nu verkeren te wijten is aan deze buitenlandse politiek over de laatste paar honderd jaar. Maar dat zijn politieke beslissingen die enigszins los staan van of er wel of niet naar data mag worden gekeken om *binnenlandse* aanslagen te voorkomen. 

Ik vergelijk het met het volgende. Overal hangen CCTV camera's, in winkelcentra, op bus en trein stations etc. Er zitten ergens mensen mee te gluren naar wat we allemaal aan het doen zijn. Deze informatie kan misbruikt worden als ik eens iets doe waar ik later misschien spijt van kan hebben (maar wat niet illegaal is). Maar dezelfde camera's zorgen er ook voor dat als er ergens geweld wordt gebruikt de politie snel kan ingrijpen en de daders kunnen worden opgepakt. We willen het eerste voorkomen maar niet door alle camera's weg te halen.

Nog een analogie. Als je op het vliegtuig stapt moet je eerst door security. Daar wordt je bagage gescand en kijkt iemand mee met wat je allemaal zo al hebt meegenomen. Dat is ook een privacy schending, maar het resultaat is dat je veilig kan vliegen. Niemand klaagt omdat het heel duidelijk is wat het oplevert. Er was ooit een discussie over een scanner die door je kleren heen zou kijken. Als er iemand in een hokje ergens zit te kijken kan mij dat helemaal niets schelen (als het ook daadwerkelijk wat oplevert natuurlijk). Als ik een foto op het internet vind van mijn digitaal ontklede lijf dan vind ik dat wel erg. Maar we kunnen het tweede voorkomen ten gunste van een veiliger vlucht.

Ik ben van mening dat veiligheidsdiensten als enige binnenlandse aanslagen kunnen voorkomen door verdachte individuen op te sporen en te volgen. De politie is daar niet toe in staat. Bovendien zie ik dat er meer mogelijkheden komen om vrij gemakkelijk op zeer grote schaal schade aan te richten. En dat wordt in de toekomst alleen maar erger. Misschien dat er over 20 jaar een "doe het zelf" pakket op het internet verschijnt voor het maken van je eigen dodelijke virus. En net als de westerse wereld in staat was twee atoombommen op grote steden te gooien een honderd duizenden onschuldige mensen te doden met het excuus dat het toch oorlog was, zo zullen er ook mensen blijven die niet zullen schromen om hetzelfde te doen in de westerse wereld als ze kans krijgen.

In een open maatschappij als de onze is het onmogelijk om je te beschermen als er niet heel goede veiligheidsdiensten zijn die in onze data mogen graven. Net als bij de CCTV camera's kleven daar gevaren aan. Er moet heel goed toezicht komen dat die data niet wordt misbruikt. Maar het niet doen is volgens mij allang geen optie meer.

6 comments:

  1. Het is kiezen tussen twee kwaden. Het klopt dat het gevaar van aanslagen met grote gevolgen met het voortschrijden van de technologie steeds groter wordt, maar dit moet gewogen worden tegen het gevaar dat de surveillance zelf vertegenwoordigt.

    Een organisatie als de NSA vormt een heel reeel gevaar voor de democratie. Zoals Snowden terecht aangeeft, hoeft er slechts een verandering van beleid plaats te vinden, om van een goed bedoeld surveillance programma een repressief machtsmiddel te maken. Het idee dat men politieke tegenstanders kan afluisteren en zwart kan maken vind ik erg zorgelijk, omdat dit het democratisch process volledig kan verstoren. De recente onthulling dat zelfs een gecontroleerd orgaan als de Amerikaanse belastingdienst IRS haar macht voor politieke doeleinden gebruikt, toont dat dit al niet meer geheel fictief is.

    Ik ben mijn mening over dit onderwerp nog aan het vormen, maar ik denk dat we in ieder geval op moeten passen om niet te snel te berusten in het idee dat we dit maar te accepteren hebben. Zolang er geen goed doordachte oplossing voor het probleem van democratische controle op een *geheime* dienst met extreem effectieve middelen is, vraag ik me af of we niet kunnen stellen dat "the cure is worse than the disease".

    ReplyDelete
  2. Goed punt natuurlijk. Het hebben va een veiligheidsdienst zie ik als een noodzakelijk kwaad dat zeker gevaarlijk voor een democratie kan zijn. Maar het niet hebben van zo'n orgaan is nog gevaarlijker voor de democratie denk ik.

    Ik vergelijk het met een leger. Het is idioot dat we zoiets nodig hebben en kost ook nog eens enorm veel geld. Bovendien vormt het een zeer reeel gevaar voor de democratie. Als een staatshoofd macht heeft over het leger kan hij vrij makkelijk dictator gaan spelen. Maar het niet hebben van een leger is een nog groter gevaar voor de democratie. Het leger moet dus goed worden gecontroleerd. Het weghouden van data bij veiligheidsdiensten is hetzelfde als het weglaten van wapens van een leger: een veiligheidsdienst zonder data is als een leger zonder wapens.

    Nogmaals, ik ben het helemaal eens met de idee dat er gevaren zijn en dat het eigenlijk absurd is dat het nodig is. Maar de oplossing ligt volgens mij in het toelaten data onderzoek door veiligheidsdiensten maar dat alleen onder zeer streng toezicht.

    Dat van die belastingdienst is natuurlijk erg, maar ook weer geen reden om dan maar geen belasting meer te heffen. Het toezicht moet beter.

    ReplyDelete
  3. Ik ben het grotendeels met je eens, maar dit is wel echt een strawman:
    "Het weghouden van data bij veiligheidsdiensten is hetzelfde als het weglaten van wapens van een leger: een veiligheidsdienst zonder data is als een leger zonder wapens."
    Er zijn weinig mensen die voorstellen om de geheime dienst te verbieden om data te verzamelen. Het probleem is dat dit nu op een schaal gebeurt die nog nooit eerder vertoond is, en niet via de rechtswegen verloopt die daar voor bedoeld zijn. Veiligheidsdiensten hebben in het verleden ook prima gewerkt zonder deze bevoegdheden. De vraag is of het nodig is om deze bevoegdheden nu uit te breiden, vanwege het vermeende gevaar van terrorisme (waar overigens minder mensen aan sterven dan aan paardrijden).

    Over extra bevoegdheden moet democratisch besloten worden.
    Het feit dat de NSA deze macht min of meer eenzijdig naar zich toe heeft getrokken, vind ik niet geruststellend.

    Verder is er een essentieel verschil tussen een machtige geheime dienst en een machtig leger: het leger kan nooit in het geheim haar macht uitoefenen (wapens maken herrie en bloederige troep). Een betere analogie is dit: wat de NSA nu doet is alsof je iedere nieuwe rekruut in het leger een atoomwapen geeft om het land te verdedigen. Dat kán niet goed gaan.

    "Maar de oplossing ligt volgens mij in het toelaten data onderzoek door veiligheidsdiensten maar dat alleen onder zeer streng toezicht."
    Helemaal mee eens. Het toezicht schiet nu alleen hopeloos tekort: de QCHQ die zo'n beetje al het in- en uitgaande internetverkeer van het VK tapt, en tegen de amerikaanse collega's zegt: "doe met de data wat je wilt". Of de NSA die de procedures die ze gebruiken laten toetsten door een *geheime* rechtbank, maar verder kan opereren zonder enige vorm van controle om te kijken of de NSA zich aan die richtlijnen houdt.

    Het lijkt me interessant om verder te denken over hoe die controle zou moeten werken, en hoe technologische oplossingen hier een rol kunnen spelen. Bij dat laatste denk ik bijvoorbeeld aan fully homomorphic encryption (https://en.wikipedia.org/wiki/Homomorphic_encryption). Hiermee kan een geheime dienst encrypted data binnenslurpen, daarop vervolgens naar hartelust dataminen (heel nuttig), zonder dat ze uberhaubt de mogelijkheid hebben om in het geheim misbruik te maken. Als de alarmbellen dan gaan rinkelen kunnen ze een warrant vragen en daarmee meer info over iemand verkrijgen. De datamining tools kunnen zelfs opensource ontwikkeld worden, en via een democratisch besluitvormingsprocess gelegitimeerd worden voor gebruik door de geheime dienst (of niet).

    ReplyDelete
  4. Bedankt weer voor je commentaar. Ik denk dat we niet ver van elkaar afzitten qua mening. Het is heel goed mogelijk dat de Amerikaanse en Engelse veiligheidsdiensten zwaar over de schreef gegaan zijn. Hopelijk komen we daar achter de komende dagen.

    "waar overigens minder mensen aan sterven dan aan paardrijden" :-). Waar natuurlijk. Om nog maar niet van de griep te spreken. Maar terreur heeft een veel grotere impact dan alleen doden. En bovendien is dat gemiddelde makkelijk te veranderen als er eens echt iets ergs gebeurd.

    Da van die homomorphic encryption is erg interessant.

    ReplyDelete
  5. "Een betere analogie is dit: wat de NSA nu doet is alsof je iedere nieuwe rekruut in het leger een atoomwapen geeft om het land te verdedigen."

    Waarom iedere rekruut? En is een atoombom niet wat overdreven? Het is echt wel zo dat de werknemers van de NSA goed gescreened en opgeleid worden. Ik geloof echt niet dat iedereen maar bij al die data kan en ermee doen wat ie wil. Maar feit is dat we niet weten wat er zich daar afspeelt en het interessante van Snowden zijn onthullingen is dat we er iets meer van weten nu.

    ReplyDelete
  6. Ja ik chargeer misschien een beetje ;).

    Het is idd de vraag hoeveel mensen rechten hebben om in die data te snoopen, maar Snowden claimt iig dat hij de president had kunnen tappen als hij een prive nummer had gehad, en dat hij de roosters van alle NSA medewerkers kon inzien. En dat als externe contractor. Hier wat cijfers over 'top secret' clearance: http://www.businessinsider.com/edward-snowden-top-secret-clearance-nsa-whistleblower-2013-6

    ReplyDelete